25 Ocak 2013 Cuma

Grisha Üçlemesi: Gölge ve Kemik - Leigh Bardugo



Kitap Adı: Gölge ve Kemik
Kitabın Orijinal Adı: Shadow and Bone
Yazar Adı: Leigh Bardugo
Seri Adı: Grisha Trilogy
Seri Sıralaması: 1/3
Türü: Genç-Yetişkin Fantastik
Yayınevi: Martı Yayınları
Sayfa Sayısı: 382
Çıkış Tarihi: Ocak/2013
Puanım: 9/10



Arka Kapak Yazısı: Onu yalnızca geçmişi... geleceği ise bir tek o kurtarabilir...

"Bekle!" diye sesimi yükselttim ama o çoktan arkasını dönmüştü. Kolunu tuttum, bizi izleyenlerden gelen şaşkınlık dolu seslere aldırış etmedim. "Bir yanlışlık olmalı. Ben... düşündüğünüz gibi..." Yavaşça bana dönüp kolunu tutan elime ters ters bakınca sustum. Elimi çektim ama öyle hemen geri adım atmayacaktım. "Ben düşündüğünüz kişi değilim," diye fısıldadım çaresizce.


Karanlıklar Efendisi biraz daha yakınıma geldi, sadece benim duyabileceğim bir sesle, "Kim olduğunu bildiğini hiç sanmıyorum!" dedi.


"Zengin fantastik öğelerle oluşturulmuş bir dünya, büyüleyici kurgu ve sizi kendine bağlayan duygusal bir kanca gibi... Sayfaları çevirirken kendinizden geçecek, final sahnesinde tüm tahminleriniz yanlış çıkacak ve doruk noktasında alnınızdan vurulmuşa döneceksiniz!"
Horn Book Magazine

"Bu büyüleyici dünya, içinde birçok tuzak barındırıyor. Mitolojiyle süslenmiş ve inandırıcı karakterlerle güçlendirilmiş roman sarsıcı sürprizlerle heyecanı ve adrenalini zirveye ulaştırıyor. George R. R. Martin ve J. R. R Tolkien hayranlarına özellikle tavsiye edilir."
RT Book Reviews

"Baş döndüren, eşsiz bir dünyada beklenmedik sürprizleri olan muhteşem bir kitap. Fantastik roman severlerin gözdesi olacak."
Library Journal

"Etkileyici betimlemelerle dolu, entrika ve akıl almaz büyülerle süslenmiş, içinde pek çok sürpriz barındıran bu macera aynı zamanda romantizm ile tehlikeli bir tutkuyu da bir arada sunuyor."
Publishers Weekly

"Leigh Bardugo sihirli parmaklarıyla harika bir roman yaratmış. Karakterler oldukça gerçekçi, kurduğu dünya ise bir o kadar egzotik ve hareketli. Fantastik tür okuyucuları bu seriye bayılacaklar."
Booklist

Yorumum: Bir çok yazımda belirttiğim gibi fantastik kitaplarda yazarların kendilerine yeni bir dünya, topluluklar ve çeşitli ırklar oluşturmasını seviyorum. Bu bakımdan Gölge ve Kemik tam da benim istediğim tarzda bir fantastik kitaptı.

Kitabın başları bana biraz karmaşık geldi. Bir çok terim ve ırk olduğunu kitabın ilk sayfasında görüyorsunuz. Okumaya devam ettikçe, hangi ırkın ne olduğunu, ne çeşit bir kefta (toplulukları birbirinden ayıran cüppe şeklinde bir kıyafet) giyindiklerini ve toplum içindeki görevlerini anlıyorsunuz. Kitap 70’lerden sonra açılıyor ve elinizden düşüremiyorsunuz. Hatta 90’lara geldiğinizde ilk sayfalardan beri kafanızı kurcalayan sorulara cevap alıyorsunuz. 

Ravka, Fjerdan, Kerch ve Shu Han adında topluluklar var. Bu topluluklar birbirinden belirli sınırlarla ayrılmış durumda. Bir de Grisha’lar var. Grisha’lar her ne kadar kendilerine yüce bilim ustaları deseler de Ravka dışındaki topluluklar onları cadı ya da büyücü olarak nitelendirmekte ve öldürmektedirler. 

 Ülkeleri gösteren harita


Grisha’ların başında Karanlıklar Efendisi, Karanlık Efendisi’nin başında da Ravka Kralı var. Karanlıklar Efendisi, yurdun dört bir yanına sınayıcıları göndererek küçük çocukların bir Grisha olup olmadığını kontrol ettirmektedir. Grisha olanlar, Küçük Saray’a getirilip özelliğine göre eğitime alınmakta ve ileride Karanlıklar Efendisi’ne ve Kral’ına hizmet vermektedir. Grisha’lar; şifacılar, cellatlar, askerler, rüzgarcılar, ateşi kullananlar, dalgacılar gibi kendi içinde çeşitli küçük topluluklara ayrılmaktadırlar. 


Kitabımız ana karakter olan Alina’nin gözünden anlatılmaktadır. Alina, arkadaşı Malyen ile beraber büyümüş bir yetimdir. Küçükken, Grisha’lar tarafından sınansa da güçlerini bastırmayı başarmıştır. Gün gelip de bir olay sonucu gücü ortaya çıkınca arkadaşı Malyen’den koparılıp Küçük Saray’a getirilmiştir. Burada Grisha’ların senelerce gördüğü eğitimden alacaktır. Güçleri özel olduğu için hem Kral’ın hem de Karanlıklar Efendisi’nin gözdesidir. Özel öğretmenlerle her gün çalıştırılmaktadır ve arkadaşı Malyen’i çok özlemektedir.
Kitapta en sevdiğim yer, Alina’nın eğitim aldığı ve Küçük Saray’da geçen olaylardı. Eğitimleri zorlu ve acılıydı ama okuması zevkliydi. 

Karanlıklar Efendisi’nin, Alina’yı yanında tutmak istemesinin bir nedeni vardır. Yüzyıllar önce Karanlık soyundan gelen dedesi tarafından yapılan Karanlık Diyarı yok etmek! Karanlık Diyar’dan hiçbir canlı geçememektedir. Çünkü volcra denilen yaratıklar (ben bu yaratıkları uçan dinozor türlerine benzettim) onları yemektedir. Alina’nın güçleri Karanlık Diyarı yok etmeye yetecek midir?
Kitabın ortalarında sizi öyle bir yer bekliyor ki çok şaşırıyorsunuz. Bu konuyu spoiler vermeden şöyle açıklayayım. A ve B adlı iki kişi olsun, bu iki kişi aynı şeyleri söylerken birden bir olay oluyor ve B kişisi A’nın söylediğinin tam tersini söylemeye başlıyor! Bu kısımdan itibaren kitaba yeni bir soluk geliyor ve heyecanlı bir şekilde okumaya devam ediyorsunuz.

Alıntılardan bazıları:
Alexei, “Siz ikiniz nasıl arkadaş olmuştunuz?”
Alina, “Birlikte büyüdük.”
“Çok da ortak noktanız yok gibi.”
“Çocukken ortak bir şeyler bulmak daha kolay oluyor.”
……………………………………………………………………
Malyen, “Sadece ikimiz olacağız.”
Alina, “Gerçekten mi?”
“Her zaman önemli olan sadece ikimizdik, Alina.”
……………………………………………………………………
Karanlıklar Efendisi, “Dünya değişiyor, Alina. Tüfekler daha her şeyin başlangıcı. Kerch’de, Fjerda’da ürettikleri silahları gördüm. Grisha hükmünün gücü sona eriyor.”
……………………………………………………………………
Karanlıklar Efendisi, “ Sen ne bekliyordun?”
Alina, “Bilmem. İşkence? Sorgulama? Sert bir konuşma?”
“Hakkımda ne duymuş olursan ol ben cenavar değilim, Alina.”
……………………………………………………………………
Alina ve Malyen arasında geçen 323-324. sayfalardaki konuşmalarda kitabın en güzel yerlerinden biriydi.

Sizde fantastik kitaplarda çokça geçen vampir ya da kurtadamlardan başka bir tür okumak istiyorsanız bu kitabı kaçırmayın! 

Grisha’ların büyülü dünyası sizi beklemekte!

Merakla serinin diğer kitaplarını beklemekteyim. Martı Yayınları'na tekrardan teşekkür ediyorum. 

Herkese keyifli okumalar!  

21 yorum:

  1. Konu çok grift ama güzel gibi görünüyor. Ben de klişe karakterler yerine yazarların bambaşka bir dünya tasarlamalarını seviyorum :) ELine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saol canım :) Güzel bir kitaptı. İkinci kitabı mutlaka okuyacağım :)

      Sil
  2. Görüpte merak ettiğim bir kitaptı almakta kararsızdım ama yorumunuzdan sonra mutlaka alacağım teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Seni mimledim :) http://entelkitap.blogspot.com/2013/01/liebster-blog-award.html

    YanıtlaSil
  4. bu kitabi nece yuklemek olar?

    YanıtlaSil
  5. Bu kitabı sadece 2 günde bitirdim..beni etki altına aldı..Belirttikleri gibi gercekte sonu hic düsündügümz gibi bitmiyor..Kime inanacagnızı secemiyorsunuz..Bende 2.kitabı sabırsızlıkla bekliyorum sanırım Haziranda cıkacak..Sonuc olarak okumanızı tavsiye ediyorunm

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel bir kitaptı, ben de çok beğendim ve 2. kitabı merakla beklemekteyim.

      Teşekkürler.

      Sil
  6. bu kitabın devamı var mı ? yani şu anda yayında mı yoksa önümüzdeki aylarda mı çıkacak? bilgi verirseniz çok sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      İkinci kitap yurt dışında haziranda çıkıcak diye biliyorum ben. Çevrilmesi ne zaman olur bir fikrim yok. :)

      Sil
  7. ben bu kitabı gördüğüm ilk an kesinlikle almalıyım diye düşündüm ve aldım da ama okumaya başlayınca her şey çok karmaşıklaştı yani konu tam olarak anlatılamamış gibi.yinede okudum ve aslında çok da kötü değildi...

    YanıtlaSil
  8. Kesinlikle guzel bir kitap. Zaten fantastik tarzi seviyorsaniz dusunmeden alin derim bence. Yazar hakkini veriyor :)

    YanıtlaSil
  9. doyamadım...hayal alemine gidip, biran Malyen bir an Alina oluveriyorsunuz.

    YanıtlaSil
  10. Kitabı ilk gördüğümde nasıl bir kitap olduğunu merak ederek aldım. Karakterler basit geldi ama yazarın karakterlere uygun olarak tasarladığı dünya harika diğer serisinide okicam yakın zamanda :)

    YanıtlaSil
  11. Bu serinin ikinci kitabı ne zaman çıkacak bir bilginiz var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, Mart ayında çıkacak diye biliyorum.

      Sil
  12. Ikinci kitabinin adi ne olacak bir bilginiz var mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, Mart ayında çıkacak diye biliyorum.

      Sil
  13. Okuduğum en heyecanlı ve aynı zamanda sonunu en çoksevdiğim kitaptı. İkincisini heyecanl bekliyorum. Alina ve maylen i çoooook seviyoruuuuum .iyiki birbirlerine açıldılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkincisi Kuşatma ve Fırtına adı ile 15 Mayıs'ta çıkıyormuş :)

      Sil
  14. Merhaba, bu kitaptan 3 tane var.( Golden ve Kemik, Çöküş ve Yükseliş, Kuşatma ve Firtina) okuma sırası nasıldır? Teşekkürler.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...